Ketuanan Rakyat, tidak perlu apologetik!

Suatu yang menarik semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap di Pidato Kebangsaan Ketuanan Rakyat ialah beliau menyeru agar pemimpin-pemimpin negeri Pakatan Rakyat yang memerintah agar tidak meminta maaf kerana memberi tanah kepada rakyat yang miskin.

UMNO dan media-media mereka asyik memainkan sentimen perkauman dengan mengatakan kerajaan Pakatan Rakyat Perak yang dipimpin oleh Datuk Seri Ir. Nizar Jamaluddin adalah boneka DAP, memberikan tanah kepada kaum Cina. Itu saja yang diulang-ulang untuk membuatkan orang Melayu benci kepada Pakatan Rakyat. Tetapi, Melayu sekarang bukan semuanya bodoh dan hanya menerima bulat-bulat apa yang dimainkan oleh media UMNO dan BN.

Padahal sebanyak 102,000 lot tanah Kampung Tersusun diberikan untuk orang Melayu iaitu hampir sekali ganda banyaknya lot tanah untuk Melayu berbanding 47,000 lot Kampung Baru kepada orang Cina. Begitu juga pemulangan semula tanah-tanah milik nenek moyang Orang Asli yang telah diambil oleh kerajaan BN untuk aktiviti pembalakan di Gopeng contohnya. Mengapa tidak dihebohkan di media?

Saya bersetuju dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, tidak perlu pemimpin Pakatan Rakyat meminta maaf. Untuk apa meminta maaf? Sedangkan sejarah 51 tahun pemerintahan BN menunjukkan banyak tanah-tanah tergadai kepada Cina. Bukan Cina miskin, tetapi tokeh-tokeh Cina kaya-raya! Kita lupa Lim Goh Tong dengan Genting Highlangds, dan kita juga lupa Vincent Tan dengan Bukit Tinggi.

Berbakti kepada tokeh-tokeh Cina kaya-raya tidak mengapa, tetapi kepada Cina-cina miskin tidak boleh! Adakah itu yang diperjuangkan oleh UMNO dan BN?

Terus perjuangkan rakyat, tidak perlu tunduk kepada "Ketuanan Melayu" UMNO! Tidak perlu apologetik.

Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berucap di Pidato Kebangsaan, Wisma MBSA, 8 Mac 2009

1 comments:

Unknown March 9, 2009 at 11:25 AM  

A great and inspiring speech.

Post a Comment

Dr H.H.

Hanya pandangan 20sen melalui mata yang memandang dan telinga yang mendengar. Tulisan-tulisan di dalam blog ini ditulis di dalam Bahasa Malaysia dan juga Bahasa Inggeris.